ico_home.gif, 888B Hlavní stránka   ico_kontakt.gif, 66B Kontakty    ico_letter.gif, 67B Newsletter   ico_mapa.gif, 68BMapa stránek

Bonduelle - chuť, která je vidět... Facebook

talíř

Kolik porcí zeleniny? Jak upravené?

Kromě vitaminů a minerálních látek je zelenina bohatá také na vlákninu, má nízkou energetickou hodnotu a snadno zasytí.

Měli bychom ji jíst v několika porcích denně a to nejen syrovou, ale zdravotně prospěšná je i zelenina dušená, vařená nebo restovaná.

Sice platí, že v syrové zelenině je mnohem více vitaminů a tepelnou úpravou se jejich obsah může snížit, ale existují i vitaminy, resp. provitaminy, kterým ke správnému využití teplo napomáhá.

Patří sem hlavně β-karoten – provitamin vitaminu A. Při přípravě např. mrkvového salátu je dobré jej krátce orestovat na lžíci oleje. Totéž platí pro další druhy zeleniny, které obsahují β-karoten a další karotenoidy (karotka, rajčata, špenát, brokolice, hrách, kapusta); i zde krátkodobá tepelná úprava umožní využít větší množství karotenoidů.

Minerální látky se tepelnou úpravou téměř neničí nebo jsou jejich změny naprosto minimální.

Z čerstvé zeleniny je možné kromě klasických zeleninových salátů připravovat také lákavé zeleninové špízy, jednohubky, apod.

Přesně definovat porci není v případě zeleniny jednoduché, přibližně ji představuje např. jedna středně velká paprika, jeden čajový hrneček dušené zeleniny či 1 sklenice zeleninové šťávy. Celkově by menší děti měly mít okolo 150-200 gramů zeleniny (2-2,5 porce), starší školní dětí až 300 gramů tedy 3,5 porce zeleniny.

Luštěniny (hrách, fazole, čočka, cizrna) jsou zdrojem kvalitních rostlinných bílkovin, vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Ve zdravém jídelníčku by určitě neměly chybět alespoň 2x týdně. Je také možné jimi občas nahradit maso a to tak, že jedné porci masa (60 gramů) odpovídá cca 5 lžic vařených luštěnin.

Pozor u menších dětí s luštěninami, nadýmají a navíc obsahují větší množství vlákniny, se kterým si trávicí systém malého dítěte ještě nemusí dokázat poradit. Proto jsou pro malé děti místo hrachové kaše nebo čočky na kyselo vhodnější lisované polévky nebo pomazánky z luštěnin.


sam.jpg, 10kB holky
kluk

Všechna práva vyhrazena © 2015 BONDUELLE s.r.o.