ico_home.gif, 888B Hlavní stránka   ico_kontakt.gif, 66B Kontakty    ico_letter.gif, 67B Newsletter   ico_mapa.gif, 68BMapa stránek

Bonduelle - chuť, která je vidět... Facebook

talíř

Proč je zelenina pro děti - a nejen pro ně - tak důležitá ?

Zelenina je nedílnou součástí zdravého jídelníčku dětí díky cenným látkám potřebných pro správný růst a vývoj. Ze základních živin je významný obsah vlákniny, a v některé zelenině i bílkovin. Ovšem neméně podstatný je obsah ochranných složek, jako jsou vitaminy, minerální látky, a rostlinná barviva, což jsou vše látky, které mají příznivé účinky na zdraví a působí preventivně proti některým civilizačním onemocněním (nádorovým, srdečně-cévním). Konzumace zeleniny významně přispívá k zásobování organismu vodou, protože může obsahovat 70 - 95 % vody, díky obsahu vlákniny je zelenina důležitá i v prevenci obezity.

Z vitaminů obsahuje zelenina především karotenoidy (provitamin A), které se nachází např. v mrkvi, rajčatech, špenátu, brokolici nebo kapustě. Dalšími zástupci je vitamin B1 (hrášek, cibule, košťálová zelenina, rajčata, špenát), vitamin B2 (špenát, fazolové lusky, hrášek, květák), vitamin B6 (hrášek, kapusta, rajčata), vitamin C (paprika, petržel, kapusta, kedlubna, květák, zelí, listová zelenina, zelené natě), vitamin K (listová zelenina), kyselina listová (špenát, květák, petržel). Vitaminy jsou velmi citlivé na správnou tepelnou úpravu, pokud tedy ji zbytečně dlouho nevaříme, množství vitaminů se příliš nesnižuje. Pro některé druhy vitaminů např. beta-karoten, je naopak správná tepelná úprava, např. krátké restování nebo dušení velmi vhodná, vitaminy obsažené v zelenině jsou pak využitelnější.

Z minerálních látek obsahuje zelenina např. hořčík (listová zelenina, petržel, špenát, kedlubna, hrášek, rajčata), síru (košťálová zelenina, cibuloviny), vápník (nejvíce je obsažen v petrželi, mrkvi, kapustě, zelí a špenátu), železo (pór, špenát, petržel, celer, kedlubna), měď (zelený hrášek, paprika, špenát), mangan (listová zelenina) a další látky.

Správná výživa v dětském věku je základem dobrého zdravotního stavu a prevencí mnoha nemocí, které se projevují v pozdějším věku. Dalším důvodem proč navyknout děti na vyšší příjem zeleniny je nárůst výskytu nadváhy a obezity v dětské populaci. Děti ve věku 4 - 10 let by měly denně sníst alespoň 3 porce zeleniny, starší děti od 11 do 15 let potřebují minimálně 4 porce, lépe 5 porcí zeleniny denně (1 porce představuje 60 – 90 g). Zelenina by se tedy měla jíst v několika porcích denně. Prospěšná je nejen syrová, ale také dušená, vařená nebo restovaná.


sam.jpg, 10kB holky
kluk

Všechna práva vyhrazena © 2015 BONDUELLE s.r.o.