ico_home.gif, 888B Hlavní stránka   ico_kontakt.gif, 66B Kontakty    ico_letter.gif, 67B Newsletter   ico_mapa.gif, 68BMapa stránek

Bonduelle - chuť, která je vidět... Facebook

Brokolice (Brassica oleracea italica)

Původ

Brokolice vznikla z divoce rostoucích druhů v oblasti Středozemního moře. Vzhledem a vzrůstem připomíná přechodnou formu mezi květákem a ostatními košťálovinami. Jejím domovem je pravděpodobně Apeninský poloostrov. Pěstovala se prý již ve středověku a do současné podoby ji vyšlechtili Italové. Do Francie se dostala na začátku 16.století.v zavazadlech Kateřiny Medicejské pod názvem "italský chřest". Největší rozšíření zaznamenala až ve století dvacátém, kdy ve 30-tých letech, v období silné italské imigrace, pronikla až na americký kontinent.Název je latinského původu. Italské Brocco, ve významu stonek či větvička, se v průběhu etymologického vývoje mění na "broccolo", v množném čísle broccoli.

Pěstování

Ve Francii se brokolice pěstuje v Bretani, v Pikardii a jihozápadních regionech. Předpěstovaná zelenina se vysazuje na pole od půlky června do půlky července. Sklízí se ručně od srpna do listopadu. Každá hlávka je odříznuta, košťál a okolní listy zůstávají na poli.
Brokolice vyžaduje obdobné pěstitelské postupy jako květák, je však méně náročná, proto není problém ji pěstovat i v našich zahradách.

Brokolice jako prevence

Brokolice je považována za jednu z nejzdravějších zelenin. K jejím dobrým vlastnostem patří, že není náchylná k přijímání dusičnanů z půdy. Má vysoký obsah antioxidačního betakaroténu, který napomáhá snižovat množství volných radikálů v organismu. Tím snižuje riziko cévních onemocnění, mrtvice, šedého zákalu a dokonce rakoviny.
Vědecké poznatky prokázaly, že pravidelná konzumace brokolice chrání náš organismus před vznikem plicních nádorů u kuřáků, před rakovinou tlustého střeva a děložního čípku. Kromě toho pomáhá organismu snášet ionizující záření.
Obsahuje hodně železa a kyseliny listové (vitaminu B9 neboli folacin). Ta je velmi důležitá zejména v těhotenství a v období před početím. Její dostatek redukuje riziko vzniku zdravotní vady v období prenatálního vývoje - rozštěpu páteře plodu. 100 g brokolice dodá našemu tělu až polovinu doporučené denní dávky. Železo a kyselina listová hrají také značnou roli při prevenci a léčbě anemie (chudokrevnost). Brokolice účinkuje proti překyselení organismu, pomáhá při léčbě osteoporózy, doporučuje se při onemocněních jater, žlučníku, žaludku a ledvin. Dále obsahuje sulforafan, látku, která zabíjí bakterie vyvolávající rakovinu žaludku.
Studie z Centra pro výzkum rakoviny v americkém Seattlu ukázala, že třikrát denně podávaná zelenina snižuje u mužů riziko rakoviny prostaty téměř o polovinu. Zelenina jako brokolice nebo také kapusta či zelí snižují prý riziko ještě více. Studie se zúčastnilo 1230 mužů ve věku od 40 do 64 let. Polovina vybraných měla rakovinu prostaty, druhá polovina byla vybrána náhodně. Výsledky ukázaly, že muži, kteří jedli třikrát nebo i vícekrát denně zeleninu, zaznamenali o 48% nižší riziko rakoviny než muži, kteří ji jedli méně než jedenkrát denně. Preventivní vliv proti rakovině je podle názoru vědců způsoben přítomností chemických látek, které rostliny vylučují. Tyto fytochemikálie v těle člověka vyvolají produkci enzymů určených k likvidaci

Vitaminy a minerály

Je velmi bohatá na vitaminy a minerály. Z vitaminů je nejvíce zastoupen vitamin C. Jeho obsah je 110 mg na 100 g čerstvé brokolice, po povaření zůstává ještě celých 60 mg. Dále jsou zastoupeny vitaminy skupiny B (zvláště B9 neboli kyselina listová je zastoupena v průměru 0,11 mg), provitamin A a vitamin E a K.Celkový obsah minerálů je 1100 mg na 100 g brokolice. Převládá draslík, dále vápník, železo, síra, zinek, fosfor, magnézium, měď, nikl, fluor, kobalt, stopy jódu a selenu.

Všechna práva vyhrazena © 2015 BONDUELLE s.r.o.